Mopedklan Mnichovo Hradiště

I Bůh jezdí na mopedu

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Home Literatura a WWW Moped Stadion S22 - časopis Automobil srpen 1961

Moped Stadion S22 - časopis Automobil srpen 1961

Tisk PDF

Moped Stadion typ S22 vyrábí Motor, n. p., České Budějovice, závod Stadion, Rakovník.

Mopedu S22 předcházel typ S11, který byl konstruován tak, že mohl být bez rozsáhlých změn zařízení uveden do výroby v co nejkratším čase v továrně, která do té doby vyráběla jízdní kola. Proto se první moped S11 podobal jízdnímu kolu. Konstrukce mopedu S22 vycházela ze zkušeností s modelem S11 a ze současných vývojových směrů v cizině. Zatímco moped Jawetta nese hlavní znaky československé konstrukční školy, moped Stadion S22 se řadí vzhledem i konstrukcí k ostatní evropské produkci.

Motor:

Stadion S22 má motor konstrukce Jawa, typ 552, který vyrábí Motor, n. p., České Budějovice. Motor je dvoudobý, tříkanálový, s vratným vyplachováním. Průměr válce je 38 mm, zdvih 44 mm, při zdvihovém objemu 49,8 cm3. Motor dává při kompresním stupni 7,5 1,8 KS při 4250 ot/min. Proti dřívějšímu modelu S 11 s karburátorem Jikov 2912 M, je nyní použit nový polospádový karburátor Jikov 2912 PS s účinným tlumičem sání. Tlumič výfuku doutníkového tvaru je rozebíratelný, doporučuje se jej vyčistit každých 2500 km. Karburátor je vzhledově zakryt mřížkou z plastické hmoty. Aby se těleso karburátoru příliš od válce neohřívalo, má pod přírubou izolační podložku. Karburátor má hlavní trysku i trysku běhu naprázdno, která zaručuje klidný běh motoru při zavřeném plynu.

Převodná ústrojí:

Spojka je vícelamelová s azbestopryskyřičným obložením. Aby měla co nejmenší rozměry, je umístěna na levém konci klikového hřídele, takže přenáší mnohem menší kroutící moment, než kdyby byla umístěna až za primárním převodem. Primární převod mezi klikovým hřídelem a převodovkou je ozubeným soukolím, které má šikmé ozubení. Převodovka je dvoustupňová, se všemi koly ve stálém záběru. Řazení převodových stupňů se děje otočnou rukojetí na levé straně řidítek. Otočením od sebe se zařazuje 1. rychlost a otočením k sobě 2. rychlost. Zařazení rychlosti není možné bez předchozího stisknutí páčky spojky. Nedoporučuje se se zařazovat rychlosti, je-li motor v klidu, škodí to ovládacímu bowdenu. Pomocná šlapadla při pohybu kupředu pohánějí prostřednictvím ozubeného kola předlohový hřídel převodovky. Zpětný pohyb pedálu uvádí v činnost zadní brzdu. Je možné pomoci motoru přišlapáváním na velkém stoupání, nebo při vypnuté spojce a zařazeném převodu moped na krátkou vzdálenost pohánět šlapáním. Sekundární převod mezi převodovkou a zadním kolem je řetězem "Favorit transport" 12,7 * 4,8 mm, 108 článků (o 4 méně než u S 11). Řetěz je chráněn otevřeným krytem. Průhyb sekundárního řetězu má být asi 1,5 cm při mírném tlaku prstem uprostřed jeho délky na spodní straně.

Elektrická zařízení:

Zdrojem proudu je setrvačníkové magneto Pal-Magneton, které má samostatnou osvětlovací cívku 6V 18W. Dodávaný elektrický proud je střídavý. Světlomet o průměru 80 mm s okrasným štítkem má žárovku 6V 15 / 15 W. Zapínání a přepínání světel se děje kombinovaným vypínačem na levé straně řidítek. Žárovka koncového světla je 12V, 3W, aby se při vyšších otáčkách motoru nepřepálila.

Podvozek:

Podvozek S 22 se podstatně liší od provedení S 11. Rám mopedu je otevřený, smíšené konstrukce. Je elektricky svařen z ocelové trubky a nosné skříně z ocelových výlisků. Palivová nádrž je pružně uložena. Velkou výhodou je zvětšený obsah nádrže 5,6 l. To umožňuje zakoupit u čerpadla celých 5 litrů benzinu s příslušným množstvím oleje. Uzávěr nádrže je zátkového typu, z plastické hmoty. Palivový kohout je dvoucestný se sítkem, záložní množství paliva je asi 0,5 litru.

Moped Stadion má vypružena obě kola, na rozdíl od S 11, který měl zadní kolo pevné. Přední vidlice je stejného provedení jako u mopedu Jawetta, tj. přední kolo je vypruženo vidlicí se spodními sunutými vahadly a šroubovitými pružinami kombinovanými s pryžovými dorazníky.

Zadní kolo je vypruženo kyvnou vidlicí se dvěma teleskopickými elementy. Šroubovité pružiny teleskopických elementů jsou doplněny pryžovou vložkou, pohyb vidlice není tlumen. Uložení zadní kyvné vidlice není třeba mazat, má vlastní zásobu tuku. Vždy po ujetí 10 000 km, nejpozději však za tři roky je nutné uložení rozebrat a naplnit automobilovým tukem AOO.

Rozměry pneumatik jsou zvětšeny proti typu S 11 z 2,00"-23" na 2,25"-23". Tyto pneumatiky vyžadují nižší huštění než u S 11 ( 1,4 atm vpředu, 1,6 atm vzadu ), což umožňuje spolu s vypružením obou kol velmi příjemnou jízdu i po vozovce s hrubými nerovnostmi.

Řidítka jsou celistvá, výškově stavitelná. Sedlo je poduškové, z tvarované mechové pryže s koženkovým potahem. Jeho poloha však není seřiditelná. Po povolení křídlové matice je možné sedlo odklopit. Tím se získá přístup k prostoru na nářadí a hustilku. Za sedlem je nosič zavazadel, který tvoří ocelový výlisek. Stojánek je dvouramenný z ocelových výlisků a je opatřen vratnou pružinou.

Technický popis

Motor:

dvoudobý, tříkanálový s vratným vyplachováním,benzinový počet válců 1 uspořádání válce: stojatý, skloněný kupředu chlazení vzduchem průměr válce (vrtání) 38 mm zdvih 44 mm zdvihový objem 49,8 ccm stupeň komprese 7,5 max. výkon KS při ot/min - 1,8/4250 max. kroutící (točivý) moment Nm při ot/min - 0,27/2500 střední pístová rychlost m/s při ot/min - 6,23/4250 karburátor Jikov typ 2912 PS, polospádový čistič vzduchu vlhký s kovovou vlnou, spojený s tlumičem sání mazání motoru směsí benzín-olej

Eletrické příslušenství:

zapalování: setrvačníkové magneto
osvětlovací cívka magneta - 6V 18W

Převodná ústrojí:

spojka lamelová v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli
primární převod ozubenými koly 4,75(57/12)
sekundární převod 2,92(12/35)
převodový poměr I - 2,01 (16/13, 18/11) , II - 1,00 (přímý záběr)
celkový převodový poměr : I-29,7 ; II-13,8
celkový převod šlapadel na zadní kolo : I-1:1,17 , II-1:0,58
primární převod ozubenými koly
sekundární převod řetězem "Favorit-Transport" 12,7mm * 4,8 mm, 108 čl.
ovládání řadicího ústrojí otočnou rukojetí, vázanou na páčku spojky

Podvozek:

rám otevřený, svařovaný z ocelové trubky a nosné skříně z ocelových plechů
přední kolo uloženo na vidlici se sunutými kyvnými spodními vahadly, se šroubovitými pružinami a pryžovými dorazníky; zdvih 65mm
zadní kolo na kyvné vidlici, teleskopickými elementy se šroubovitými pružinami, max. zdvih zadní vidlice 70mm
brzdy mechanické, plnonábojové, přední ovládaná ruční páčkou na řidítkách, zadní ovládaná zpětným sešlápnutím pedálů
brzděná plocha jedné brzdy 40,2 cm2
pneumatiky, rozměr 2,25"-23"

Váhy:

váha bez náplní 48kg
pohotovostní váha 51,6kg
užitečné zatížení 100kg
max. zatížení předního kola 55,6kg, zadního kola 96kg

Maximální rychlost:

I - 25 km/h, II - 40 km/h (při skloněném jezdci 45 km/h)

Spotřeba paliva:

podle ČSN ( měřeno při 35 km/h +10%) 1,5 l/100km
při rychlosti 40 km/h 1,6 l/100km

Stoupavost:

I - 18%, II - 8%

Brzdná dráha:

ruční brzda při 40 km/h 21m
nožní brzda při 40 km/h 17m
obě brzdy při 40 km/h 9,7m

Seřízení předstihu zážehu:

2,8 až 3,1 mm před HÚ ( horní úvratí )
vzdálenost kontaktů přerušovače 0,3 až 0,4 mm
vzdálenost elektrod svíčky 0,4 mm
svíčka PAL 14/225, nebo PAL 14-7-RZ

Náplně:

doporučený olej do směsi s benzinem M5 Mix 1:20 , při zajíždění 1:16
obsah oleje v převodovce cca 300 cm3 ( 3 dl ), doporučený olej celoročně PP7
obsah palivové nádrže 5,6l, z toho záložní palivo cca 0,5l
tlak v pneumatikách vpředu 1,4 atm (154 kPa), vzadu 1,6 atm (176 kPa)

Osazení karburátoru JIKOV 2612 PS:

průměr difuzoru 12 mm
hlavní tryska 54
tryska chodu naprázdno 38
poloha jehly - III. zářez shora

Ukazatele:

měrný výkon 36 KS/l
výkonová váha 70 kg/KS
měrná hltnost 2630 l/kg/t
pístová dráha 575 m/km
jízdní rychlost při 1000 ot/min 9,2 km/h
měrné zatížení brzd 1,88

ZNAČKA: STADION S22
VÝROBNÍ ZÁVOD: MOTOR n. p. České BUDĚJOVICE, závod STADION, Rakovník
Aktualizováno Sobota, 04 Říjen 2008 11:44  

Přidat komentář