Mopedklan Mnichovo Hradiště

I Bůh jezdí na mopedu

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Home Popis a technické údaje

Moped Stadion S11 a Stadion S22 - popis a technické údaje

Tisk PDF

Stadion S11 Popis Stadion S22

Motor

Hnací jednotkou je motor Jawa 50 - typ 552, vyráběný v n. p. MOTOR České Budějovice. Motor je dvoudobý, zážehový tříkanálový s vratným vyplachováním a rozvodem pístem, vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed. Zavěšený pod rámem třemi šrouby, které procházejí závěsovými pouzdry. Pryžové bloky snižují přenášení vibrací na rám. Výkon motoru je 1,5 k při 4250 ot./min. Motor je v celém rozsahu otáček vyvážen a je schopen dobré akcelerace, která umožňuje použít mopedu s výhodou při velké dopravní frekvenci ve městě.

Obě poloviny skříně motoru jsou tlakové odlitky z lehkých slitin. Rovněž tak válec. Vložka válce je litinová. V hlavě válce je zamontován dekompresor, jímž zastavujeme motor nebo usnadňujeme spouštění. Dekompresor je ovládán páčkou. Klikový hřídel je dělený, sestává ze dvou klikových ramen s hlavními čepy. Jednotlivé díly jsou slisovány a běží na třech jednořadých kuličkových ložiskách. Ojniční ložisko je válečkové, jednořadé.

Motor Stadion S11 Řez motorem Stadion S11 Řez motorem Stadion S22 Motor Stadion S22


Stadion S11

Stadion S22

Typ motoru

JAWA 50 typ 552, benzinový, zážehový, dvoudobý,
vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed, s vratným vyplachováním

Výrobce

MOTOR n. p. České Budějovice

Počet válců

1

Obsah válců

49,8 cm3

Vrtání

38 mm

Zdvih

44 mm

Kompresní poměr

1 : 7,5

Výkon

1,5 k ± 10% při 4250 otáčkách / min

Hlučnost motoru při 35 km / hod.

Maximálně 73 dB

Maximální krouticí moment

0,27 kgm

Maximální otáčky

6000 otáček / min

Mazání

Směs oleje a benzinu 1 : 25

Délka klik

134 mm

Karburátor

Motor se šikmým válcem je nové koncepce a je pro něj vyvinut i nový karburátor Jikov 2912 M. Vzduch se nasává mezerou mezi karburátorem a skříní motoru a je veden do sací komory pod karburátorem. V sací komoře je odpad vody. Karburátor má obvykle šoupátko, v němž je zavěšena jehla, která svým kuželovým koncem zasahuje do rozprašovací trubičky a zajišťuje automatickou regulaci směšovacích poměrů v závislosti na otevření šoupátka. Základní poloha jehly vůči rozprašovací trubičce se u tohoto karburátoru nedá měnit. Do rozprašovací trubičky je přiveden vzduch zvláštním kanálkem, takže do hlavního kanálu karburátoru je již strhována směs paliva se vzduchem. Hlavní tryska je pohodlně přístupná svrchu. Karburátor nemá zvláštní okruh pro běh naprázdno. Potřebné palivo je odebíráno z hlavního okruhu karburátoru, vzduch při doraženém šoupátku jde malým konstantním výřezem na čele šoupátka. Konstantní hladinu paliva v karburátoru udržuje obvyklý plovák. Obohacení směsi při spouštění dosáhneme zvýšením hladiny - blokujeme regulační činnost plováku stisknutím přeplavovacího kolíčku, umístěného poblíž přívodu paliva.

Karburátor Jikov 2912 M Karburátor Jikov 2912 PS Karburátor Jikov 2915 PS

 


Stadion S11

Stadion S22

Typ karburátoru

Přírubový monoblokové konstrukce s čisťičem vzduchu Jikov 2912 M
Jikov 2912 PS od rámu č. 10001

Průměr difuséru

12 mm

Čistič vzduchu

35 mm

Hlavní tryska

45 (ČSN), 52 (Solex)
54

Volnoběžná tryska
(Jikov 2912 PS)

x 38

Poloha jehly
(Jikov 2912 PS)

x 3 zářez zeshora

Prům. spotřeba paliva při 20km / hod.

1,4 l / 100 km

Prům. spotřeba paliva při 30km / hod.

1,6 l / 100 km

1,5 l / 100 km
(při 35 km / hod.)

Prům. spotřeba paliva při 40km / hod.

1,9 l / 100 km

1,6 l / 100 km

Spojka a převodovka

Spojka je ovládána páčkou na levé straně řidítek. Převody se řadí otočnou rukojetí na levé straně řidítek, za současného vypnutí spojky. Pohyby rukojeti se přenášejí lankem na řadicí vidličku ve skříni převodovky. Motor má vícelamelovou spojku s lamelou ocelovou a dvěma lamelami s azbestopryskyřičným obložením. Spojka je upevněna na pravém konci klikového hřídele. V bloku motoru je vestavěná dvoustupňová převodovka a pomocné šlapací ústrojí. Primární převod z motoru na převodovku je řešen ozubenými koly se šikmým ozubením, sekundární převod mezi převodovkou a zadním kolem je částečně zakrytým řetězem Favorit Transport. Kola a spojka se otáčí v olejové lázni. Toto uspořádání převodu je bezhlučné a zvyšuje životnost ozubených kol.


Stadion S11

Stadion S22

Typ převodovky

Dvoustupňová v bloku s motorem

Primární převod

Ozubenými koly se šikmým ozubením

Sekundární převod

Řetězem Favorit Transport 12,7 x 4,8 mm, 112 - 114 článků

Primární převod

1 : 4,75 (12 / 57 zubů)

Sekundární převod

1 : 2,92 (12 (13) / 35 zubů)

Poměr převodu-1. převodový stupeň

1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11)

Poměr převodu-2. převodový stupeň

1 : 1 (přímý záběr)

Celkový převodový poměr I. stupeň

1 : 27,90

Celkový převodový poměr II. stupeň

1 : 13,88

Celkový převod startéru

1:24

Ovládání řadicího ústrojí

Otočnou rukojetí vázanou na páčku spojky

Spojka

Dvoulamelová, s 1 ocelovou lamelou a 2 lamelami s azbestopryskyřičným obložením. Běží v olejové lázni. Umístění na klikovém hřídeli

Podvozek

Stadion S11
Otevřený rám spájený z ocelových trubek kruhového průřezu. Řidítka jsou trubková, chromovaná, výškově stavitelná. Rovněž sedlo je výškově stavitelné a je vypruženo dvěma šroubovitými pružinami. Přední kolo je zavěšeno ve dvojici kyvných vahadel na konci tuhé vidlice. Odpruženi vinutými pružinami s pryžovými dorazy. Zdvih propružení 65 mm. Zadní vidlice tuhá, neodpružená, je součástí rámu. Brzdy na obou kolech mechanicky ovládané bubnové průměr 80 x 16 mm, přední páčkou na řidítkách, zadní zpětným pohybem šlapadel. Palivová nádrž lisovaná z plechu má objem 3 litry. Drátová kola opatřená plášti 23"x 2". Schránka na nářadí je v prohlubni nosiče zavazadel. Stojánek je dvouramenný, u strojů starší výroby se používalo stojánku opěrného.

Stadion S22
Rám je otevřený, elektricky svařovaný, z jakostní ocelové trubky, kombinovaný s nosnou skříní z ocelových plechů. Odpružení zadního kola zajišťuje kyvná vidlice se širokým uložením. Kluzná pouzdra kyvné vidlice jsou na ocelovém čepu. Jako pružící jednotky jsou použity pružné teleskopy s ocelovými pružinami a pryžovým dorazem. Nádrž je uložena na rámu na pryžových podložkách. Sedlo je poduškové z mechové tvarované pryže s koženkovým potahem. Pod sedlem je prostor pro uložení nářadí a hustilky. Stojánek je dvouramenný z ocelových výlisků.


Stadion S11 Stadion S22

Rám

Otevřený, ocelová trubka Otevřený, ocelová trubka, kombinovaný s nosnou skříní z ocelových plechů

Brzdy

Mechanické, plnonábojové, bubnové

Ovládání přední brzdy

Ruční páčkou na řidítkách

Ovládání zadní brzdy

Zpětným sešlápnutím pedálů

Bržděná plocha jedné brzdy

40,2 cm2

Rozměr ráfků

23 x 2,0
23 x 2,25

Rozměr pneumatiky

23 x 2,0 zesílené 23 x 2,25

Tlak v přední pneumatice

1,7 atm

Tlak v zadní pneumatice

2,0 atm

Závit drátu

M3

Průměr drátu

2,65 mm

Počet drátů

36 ks

Délka drátu

198 mm

Přední vidlice

S kyvnými vahadly, odpružena dvěma gumovými bloky

Zadní vidlice

Tuhá bez odpružení Kyvná s tlumičema

Max. zdvih přední vidlice

65 mm

Max. zdvih zadní vidlice

x 70 mm

Sedlo

Výškově i podélně stavitelné, odpruženo kyvným čepem a spirálovou pružinou, potah sedla dvojitý, pryžový Posuškové z mechové tvarované pryže s koženkovým potahem. Odnímatelné.

Elektrika

Střídavý proud pro všechny spotřebiče vyrábí setrvačníkové magneto. Magneto je umístěno pod pravým víkem motoru, nasazeno na pravém konci klikového hřídele.

Na základní desce je zapalovací i osvětlovací část elektrické soustavy. Zapalovací část základní desky tvoří zapalovací cívka s dvojím vinutím, přerušovač a kondenzátor, který je umístěn mimo základní desku. Náhon přerušovače provádí vačka na středu rotoru. V okamžiku rozpojení kontaktů přerušovače přeskočí na elektrodách svíčky jiskra. Proud pro osvětlení 6 V 18 W dodává samostatná osvětlovací cívka. Přední světlomet o průměru 80 mm je vybaven dvouvláknovou žárovkou a přepínačem tlumeného a dálkového světla. Koncová svítilna na zadním blatníku je lisovaná z polyamidu, průsvitná, vybavená odrazovým sklem.

Elektrická schemata

Stadion S11
Stadion S22

Zapalování

Setrvačníkové magneto Pal Magneton typ

Předstih zážehu před HÚ

2,8 - 3,1 mm

Vzdálenost kontaktů přerušovače

0,4 mm

Střídavý proud

6 V

Výkon magneta (světelné cívky)

18 W

Přední žárovka

6V / 15/15 W dvouvláknová (ČSN 30 4311)

Zadní žárovka

12 V / 3 W

Přepínač světel

Přední světlo tlumené / dálkové

Klaxon

ne (zvonek) ano (el. bzučák)

Zapalovací svíčka

 

Pal 14-7 RZ (PAL 14/225)

Vzdálenost elektrod svíčky

0,4 mm

Závit / tepelná hodnota svíčky

14 / 225

Další údaje

Stadion S11

Stadion S22

Jízdní parametry

Minimální rychlost I. převod

8 km / h

Minimální rychlost II. Převod

15 km / h

Maximální rychlost I. převod

15 km / h

Maximální rychlost II. Převod

40 - 60 km / h

Maximální stoupání

16 % 16 %

Brzdná dráha z 40 km/hod - přední brzda

21 m 21,3 m

Brzdná dráha z 40 km/hod - zadní brzda

15 m 17 m

Brzdná dráha z 40 km/hod - obě brzdy

12 m 9,7 m

Rozměry a hmotnost

Výška mopedu

1000 mm
1040 mm

Šířka mopedu (přes řidítko)

600 mm 640 mm

Délka mopedu

1750 mm 1820 mm

Světlost

175 mm

Vzdálenost os kol

1165 mm

Váha stroje bez paliva

39 kg 48 kg

Váha stroje s palivem

42 kg 51,6 kg

Celkové maximální zatížení

100 kg

Celková maximální váha

142 kg

Maximální zatížení předního kola

52 kg 44,5 kg

Maximální zatížení zadního kola

90 kg 82,5 kg

Náplně

Obsah nádrže / rezerva

3 l / 1 l 5,6 l / 0,5 l

Olejová náplň skříně motoru

0,3 l oleje DT


Aktualizováno Úterý, 28 Říjen 2008 12:42  

Přidat komentář